Za dva roky budou řidiči jezdit po dálničním čtyřpruhu z Hradce až k pardubickému nádraží. Po nedávném zahájení prací na rozšíření stávajícího dvoupruhu mezi pardubickým Globusem a opatovickou elektrárnou byl ve čtvrtek poklepán základní kámen i na posledním chybějícím úseku, obchvatu Opatovic nad Labem.

Tady, mezi obří třípatrovou křižovatkou v Opatovicích a obchodní zónou v Březhradu u Hradce Králové, však povede autostráda zcela novou trasou. Stávající státovka tu prochází obcí, která tak působí jako nebezpečný špunt a dělí Opatovice na dvě části.

Silničáři přitom začínají stavět dřív, než mají v ruce stavební povolení na všechny úseky. Výstavbu doposud blokuje malý pozemek odpůrce dálnice, bývalého starosty Opatovic Jana Tikala, který se proti vyvlastnění odvolal k vrchnímu soudu. Nestihl však v termínu doplnit spis a nejspíš tak neuspěje.

„Nemít můj pozemek vypořádaný a přitom začít stavět, to je pohrdání soudem,“ řekl včera Deníku Tikal. Proti dálnici protestuje z principu, je podle něj zbytečná, dopravu prý z „hradubické“ státovky odvede opatovická křižovatka. „Informace jsem čerpal z novin, hlavně Deníku,“ tvrdil nedávno.

Nový čtyřpruh povede obloukem východně od obce, řidiči jedoucí do Hradce tak ovšem přijdou o možnost zkrátit si cestu přes Vysokou nad Labem. Na trase totiž bude stát jediný exit – a to do samotných Opatovic. Ze stávající státovky se stane místní komunikace.

Obchvat Opatovic má mít délku 3,3 kilometru, zaplatila ho stejně jako zbytek „Hradubické“ EU a vyjde na 1,6 miliardy korun včetně DPH. Bude hotový v červenci 2012. O polovinu levnější čtyřpruh mezi opatovickou elektrárnou a Globusem silničáři zprovozní už v září příštího roku.