Řidiče jedoucí z Pardubic do Hradce Králové čeká od konce listopadu peklo. V úseku mezi Hrobicemi a Opatovicemi sice nově posviští po zbrusu nové čtyřproudovce, na samotném příjezdu do Hradce je ale nejspíš čeká totální kolaps.

Ze zdejší jižní části městského okruhu se totiž rázem stane asi nejvytíženější úsek v celém kraji, podobný snad jen infarktové sitauci u pardubického Parama.

Se čtyřproudovkou na Hradec totiž bude zároveň u Opatovic otevřena i dálniční přípojka R35 na dálnici D11. Kamiony od Prahy pokračující na Moravu tak začnou přes Hradec jezdit „spodem“, kolem fakultní nemocnice na brněnskou výpadovku. Doposud jezdily společně s tranzitem na Náchod po staré státovce a Hradec prosvištěly severní částí okruhu. Ta je sice delší, ale méně frekventovaná.

Kritická situace čeká především semaforovou křižovatku Mileta u nemocnice. Ta přitom kapacitně nevyhovuje už nyní a město chystalo její velkorysou přestavbu na mimoúrovňové křížení. Rekonstrukci však odložily k ledu současné vládní škrty.

„První tříkilometrový úsek dálnice R35 z mimoúrovňového křížení s D11 u Sedlic do Opatovic včetně zprovoznění čtyřproudé přeložky silnice mezi Hradcem a Pardubicemi bude podle otevřen asi 27. listopadu,“ uvedl Ivo Toman, zmocněnec ministerstva dopravy pro výstavbu D11 a R35.

Podle posledního velkého sčítání dopravy v roce 2005 jezdilo úsekem hradeckého městského okruhu mezi výpadovkami na Brno a Pardubice 32 tisíc aut denně. Po severní větvi okruhu nikde nepřekročila intenzita 30 tisíc, kamionů tu přitom jezdí dvakrát tolik.

Pro srovnání, zhruba kilometrovým úsekem mezi pardubickým Paramem a spletencem nad nádražím jezdí denně kolem 20 tisíc aut. Silnice je zde narozdíl od hradeckého okruhu ale pouze dvouproudá.

Částečně se uleví pouze Novému Městu, přes které doposud sjížděly z D11 veškeré kamiony. „Tranzit se tu rozředí, nákladní automobily budou moci nově pokračovat po dálnici a poté využít jižní cestu přes Hradec,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Hrozící kolaps v jižní části Hradce by vyřešila pouze dostavba chybějících čtyř kilometrů D11 do Hradce. Té však brání už 16 let trvající spor silničářů s farmářkou Ludmilou Havránkovou, která se odmítá vzdát svých zdejších polí. Dálnice nyní končí před městem provizorním sjezdem na úzkou okresku, kamiony proto musí z dálnice sjíždět už u Nového Města.

„Příští týden máme naplánované jednání s vedením kraje a městem, kde se pokusíme najít další varianty řešení zablokované dostavby dálnice,“ uvedl Toman.

Ve hře je vedle problematického vyvlastnění farmářky Havránkové například zmenšení plánované dálniční křižovatky u Hradce, čímž by se plocha sporných pozemků zmenšila z 10 hektarů na zhruba pět. V případě úplného zrušení křižovatky by byly potřeba pouze tři hektary farmářky, Hradec by se v tom případě ale musel spokojit s pouze dvěma sjezdy do města.

Topolánkova vláda vloni schválila dohodu s farmářkou, podle které měla dostat za svých 10 hektarů 253 hektarů jiných polí. Na této směně by farmářka kvůli menší finanční hodně nabízených pozemků prodělala, přesto současná vláda dohodu odmítla jako příliš velkorysou a hledá jiné řešení vypořádání.

Kontrolní den D11: kamiony jedoucí na Moravu opustí Nové Město

Kamiony jedoucí východními Čechami na Moravu budou moci od konce listopadu využívat kompletní trasu stávající dálnice D11, což zatím není možné. Díky tomu by se mělo výrazně ulevit obyvatelům Nového Města nad Cidlinou i dalších obcí na silnici I/11 západně od Hradce Králové, která nyní tíží frekventovaná nákladní doprava. Té se kompletní dálnice otevře po zprovoznění nového úseku silnice R35, která má začít sloužit od konce letošního listopadu. Vyplynulo z dnešního kontrolního dne výstavby dálnice D11 a rychlostní silnice R 35.
První obnovený kontrolní den výstavby těchto silnic dnes proběhl v Regiocentru Nový pivovar v Hradci Králové za účasti hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomíra France, náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka či zmocněnce pro výstavbu těchto staveb Ivo Tomana.
„Nechceme jako kraj v případě dálnice D11 pouze přihlížet, i když je její dostavba záležitostí státu. Kraji se letos podařilo odblokovat dokončení obchvatu České Skalice a doufáme, že podobným způsobem bychom mohli přispět i k urychlení výstavby dálnice D11,“ řekl hejtmana Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
Zástupci Královéhradeckého kraje a Hradce Králové se dnes s vládním zmocněncem Tomanem dohodli na tom, že se v co nejbližší době setkají a budou jednat o tom, jak situaci s dostavbou dálnice D11 aspoň do krajského města co nejvíce urychlit. „Rozhodnutí o tom, jak s dostavbou dálnice D11 do Hradce Králové pokračovat je nyní na vládě. Naše aktivita může napomoci případné problémy odblokovat,“ řekl Toman.
Účastníci kontrolního dne se rovněž shodli na tom, že je třeba, aby Česká republika v co nejbližší době konečně přijala zákon o liniových stavbách, který by vznik nových silnic výrazně urychlil. „Zákon, který zjednodušuje stavbu dálnic a silnic mají vyspělé evropské země, například Německo. Tato norma výrazně ulehčuje práci i úřadům v sousedním Polsku,“ dodal hejtman Franc.
Dálnice D11 končí od roku 2006 u jižních hranic kraje a podle plánů by měla vést od Hradce Králové kolem Jaroměře k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci. Čytřproudová silnice protínající kraj by významně ulevila obyvatelům měst, která dnes zatěžuje nadměrná tranzitní doprava. Pomohla by do sídel v Královéhradeckém kraji přivést investory či by usnadnila lidem cestování za prací i do vzdálenějších koutů kraje.