Pardubice jsou prý v České republice městem číslo jedna. Alespoň co se týče cyklistické dopravy.

„Oproti cyklistickým velkoměstům Evropy ale Pardubice stále pokulhávají. Budeme se však snažit udělat z tohoto města cyklistickou velmoc,“ uvedl národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Právě v Pardubicích se v těchto dnech koná první ze série seminářů pro odborníky a politiky z českých a slovenských měst. Cílem je pochytit německé know-how a zlepšit tak rozvoj cyklistické dopravy ve střední Evropě.

Cyklistika je velmi populární

V České republice má cyklistika obrovskou popularitu, především jako volnočasová aktivita. Podle posledních výzkumů zhruba polovina obyvatel někdy během roku jezdí na kole. Trendem v zemích Evropské unie je podporovat cyklodopravu jako efektivní, levnou a do budoucna velmi důležitou formu dopravy.

Pardubice dnes údajně mají nejvíce cyklistů mezi českými městy nad 50 tisíc obyvatel.

Ačkoliv lze tedy v českých podmínkách považovat krajské město za cyklistické, na mnoha místech infrastruktura zcela chybí.

„Máme za sebou první rok projektu Central MeetBike a výsledky jsou již viditelné. Prvním krokem bylo vytvoření akčního plánu pro rozvoj cyklistické dopravy s názvem PARDUBIKE 2015. Nyní se již připravují nové cyklistické pruhy, cyklostezky a obousměrný průjezd cyklistů v jednosměrkách,“ pravil náměstek pardubické primátorky Martin Bílek.

Některá konkrétní opatření už lze opravdu v Pardubicích vidět, úspěch zaznamenaly i akce Do práce na kole nebo Evropský týden mobility. Na jaro se chystá spuštění nového městského webu zaměřeného na cyklistickou dopravu.

„Možná některé kroky vypadají z laického pohledu nepochopitelně, ale skutečně mají svůj smysl. Využíváme hlavně zkušeností z východoněmeckých měst, jako jsou Lipsko nebo Drážďany,“ podotkl Jaroslav Martinek.

Učili se třeba od Dánů či Holanďanů

Právě pro zprostředkování německých zkušeností se na seminář do východních Čech rozjeli i odborníci našich západních sousedů.

V Německu již pět let funguje cyklistická akademie. Vyšší podíl cyklistické dopravy tam pomáhá zvýšit plynulost provozu a zlepšit tak podmínky pro automobilovou dopravu. Přitom i v Německu se učili od cyklisticky nejvyspělejších zemí Evropy, jako jsou Holandsko, Švýcarsko nebo Dánsko.

„Důležité je, aby politici pochopili výhodnost rozvinuté cyklistické dopravy,“ řekl Jörg Thiemann-Linden z Německého institutu pro urbanistiku.

Podle názoru národního cyklokoordinátora je základem týmová práce a schopnost učit se novému. Zástupci měst a obcí se také nesmějí bát při tvorbě plánu cyklodopravy zariskovat.

„I když často slyším, že nejsme Holandsko, tak právě Pardubice ukázaly, že i v našich podmínkách lze s jistou dávkou odvahy realizovat hodně,“ dodal Jaroslav Martinek.

Lukáš Dubský