Za účasti architekta Miroslava Petráně a stavbyvedoucího Lubomíra Jakla si v pondělí ráno mohli zástupci médií prohlédnout rekonstruované prostory Machoňovy pasáže na pardubické třídě Míru. „Původně jsme uvažovali o dnu otevřených dveří pro veřejnost, ale z bezpečnostních důvodů jsme od toho upustili a tuto návštěvu jsme umožnili jen novinářům,“ uvedl Miroslav Petráň, který je autorem projektu této rekonstrukce.

„Pasáž byla postavena ve 20. letech minulého století na objednávku. V podstatě šlo o to, že bez pasáže mohly být vedle sebe dva obchody s výlohami na třídu Míru, a nebo se mohla udělat Pasáž, kde by obchodů bylo čtrnáct…,“ přiblížil trochu historie a jeden z hlavních důvodů tehdejší výstavby Pasáže architekt Petráň.

O rekonstrukci se hovořilo dlouhá léta

Až do 60. let fungovala tato dominanta města velmi dobře včetně dobře zavedené pivnice. Už tehdy se ale začalo hovořit o tom, že by byla potřeba její rekonstrukce. Nikdy k tomu však nedošlo. Na začátku 90. let již byla rekonstrukce nových ploch pro obchody téměř na spadnutí, ale s příchodem „nového“ Grandu a AFI Paláce se od toho upustilo, a na spadnutí tak zůstala pouze samotná Pasáž…

Ta se ale rekonstrukce konečně dočkala a již několik měsíců na ní téměř nepřetržitě pracuje zhruba čtyřicet dělníků. „Vybourali jsme a vyčistili všechny krámky, které v Pasáži byly. Na stejných místech tak zůstanou pouze výlohy těchto obchůdků. Momentálně staticky upravujeme suterén a zesilujeme nosné stěny. Pryč jsou skoro všechny stropy. Vše jsme ale vyztužili, aby to nespadlo,“ upřesnil stavbyvedoucí Lubomír Jakl, podle něhož je dokončení první etapy rekonstrukce plánováno na březen příštího roku.

Do té doby by měl být hotov i prostor pro restaurační zařízení. „Bývalá a opět budoucí restaurace by měla být v suterénu zhruba pod současnou cukrárnou a zčásti i pod někdejší redakcí Pardubického deníku. Když restaurace přestala tehdy fungovat, byla předělána na protiletecký kryt se zesíleným betonovým stropem,“ řekl nám architekt Petráň. „S úpravami si ale zase až tak vymýšlet nemůžeme. jedná se totiž o památku první kategorie,“ dodal Petráň.
Úpravy budou nejen zevnitř, ale i zvenčí

Nová Pasáž, kde budou nejen obchody, kavárny, restaurace, ale i byty, bude upravena rovněž zvenčí. Zasádní změnou bude nové parkoviště, které mělo být zčásti v podzemí a mělo by pojmout až 130 vozidel. Novinkou budou také dva nové osobní výtahy pro veřejnost.

Před výkopovými pracemi v těsném sousedství Pasáže došlo i na archeologický průzkum. Historici však nadšeni nebudou, žádné odkrytí vesnic či pohřebiště se zde nekonalo. „Čekali jsme, že v zemi bude hlavně písek, ale zhruba metr pod zemí byla navážka se štěrkem. Žádné zajímavé archeologické nálezy jsme však nenašli,“ uvedl pro náš Deník Lubomír Jakl.

Jelikož se už nikdo nemusí bát, že mu spadne Pasáž na hlavu, může se zabývat zajímavostmi, které jedna z dominant města nabízí. Při včerejší prohlídce rekonstruované pasáže pro média nás s nimi seznámil jak architekt Miroslav Petráň, tak stavbyvedoucí Lubomír Jakl. „Například původní střecha je ocelovou konstrukcí, která je snýtována. Přesně tato technologie se tehdy ve světě používala. Stejně je například zhotovena i Eiffelova věž v Paříži. I z důvodu právě tohoto způsobu provedení je Pasáž chráněným objektem,“ potvrdil nám jednu ze zajímavostí pardubické Pasáže stavbyvedoucí firmy Metrostav Lubomír Jakl.