Důvodem předčasného zprovoznění je ale potřeba opravy stávajícího dvoupruhu u Stéblové. V celé šíři „dálnici“ do Pardubic otevřou až v září

Na pravé oslavy si přesto budeme muset počkat až do září. Příští pátek totiž budou na hotový dvoupruh svedeny oba dva směry. Nyní provozovaný jízdní pás, který v budoucnu bude představovat směr od Hradce na Pardubice, bude kvůli opravám uzavřen.

„Po dobu jednoho měsíce, tedy od 22. července do 22. srpna, budou oba směry dopravy převedeny na dva nové pruhy komunikace a na stávajících dvou pruzích bude prováděna obnova živičného krytu vozovky. Komfortní jízdu ve čtyřech pruzích na tomto 2,1 kilometru dlouhém úseku budou tedy řidiči moci užít až od 22. srpna 2011,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Nová část čtyřpruhu je prakticky hotová, nechybí ani namalované vodorovné dopravní značení. Ve středu tu dělníci naváželi mulčovací kůru k vysázeným keřům na středovém dělicím ostrůvku. Stačilo by jen odstranit kužele a mohlo by se začít jezdit…

Zbývající úsek čtyřpruhu, který naváže na rychlodráhu u pardubického Globusu, bude hotov do konce září. I když hlavně v závěrečné části, kde skoro ještě není ani hrábnuto, tomu mnoho neodpovídá.

„Zbytek 6,4 kilometru dlouhé stavby uvedeme do provozu podle plánu, tedy v září. Přesný termín ale ještě není znám,“ dodala Vápeníková.

Překvapující je však zmíněná potřeba obnovy živičného krytu na nyní provozovaném dvoupruhu Hradubické mezi autobazarem u Stéblové a opatovickou elektrárnou. Na vozovce totiž žádné výmoly nejsou, jde o jednu z nejlepších silnic široko daleko.

To se ale podle silničářů jen zdá. „Diagnostický vůz objevil na dnes provozovaném úseku řadu mikrotrhlin. Pokud by se kryt neobnovil, přes nejbližší zimy by se silnice roztrhala,“ vysvětluje Vápeníková.

Staví se jen díky EU

Rozšíření Hradubické na čtyřpruh neohrozily nedávné vládní škrty, stavba je totiž financována s pomocí fondů EU. Ty přispívají na vybrané silniční projekty v Česku až z 85 procent. Brusel zaplatil i výstavbu čtyřpruhu na zbývající části Hradubické mezi Opatovicemi nad Labem a Březhradem u Hradce Králové, stejně jako předloni otevřenou opatovickou křižovatku s navazujícím úsekem R35 k hradecké dálnici D11.

Stavba 6,4 kilometru dlouhého druhého jízdního pásu mezi opatovickou elektrárnou a pardubickým Globusem měla podle projektu stát 641 milionů korun bez DPH, 3,3 kilometru zbrusu nového čtyřpruhu z Opatovic do Březhradu přes 1,3 miliardy.

Pro srovnání: obří opatovická křižovatka včetně tři kilometrů dlouhého napojení na D11 a nového čtyřpruhu podél elektrárny vyšla na podobnou částku – 1,4 miliardy. Pouhá dostavba třetího patra křižovatky, které bude pokračováním R35 na Vysoké Mýto, vyjde na podobné peníze.

Kterak „objet“ Havránkovou

Východní Čechy – Byla to kauza desetiletí, nakonec se ukázalo, že ostře sledovaná dostavba tří kilometrů dálnice D11 do Hradce Králové přes pozemky odbojné farmářky Ludmily Havránkové není tak nutná, jak se zdála.

Stačilo, aby silničáři v listopadu 2009 otevřeli první dvě patra obří opatovické křižovatky se čtyřpruhovým napojením na nedalekou dálnici D11. Tranzit začal proudit tímto směrem. A jižní městský okruh v Hradci auta kupodivu neucpala, jak se mnozí obávali.

Plného komfortu se řidiči dočkají za rok v červenci, kdy silničáři otevřou čtyřpruhovou přeložku dosavadní státovky v Opatovicích. Dálniční profil tak bude mít celá cesta mezi oběma krajskými městy.

Otázkou však je, co zprovoznění čtypřpruhu v celé délce s napojením na D11 v Hradci a Pardubicích udělá s dopravou. Policisté se obávají špuntu v Pardubicích v podobě křižovatky u Parama. Slib zahájení její přestavby v příštím roce si s sebou odnesl exministr Bárta. Vláda totiž nemá peníze dokonce ani na pouhou dostavbu hradecké dálnice D11 k městu, kterou umožnila nedávná dohoda státu s Havránkovou.