Středisko Zdravotnické záchranné služby najelo včera na nouzový režim. Ne však vlivem havárie. Ústředna v Pardubicích přestala přijímat telefonáty z linky 155. Pomoci se však lidé dovolali. Dispečeři se jen přesunuli do náhradního stanoviště.

Nešlo naštěstí o havárii, ale o první ostrý test záložního nouzového systému pro příjem tísňového volání.
„Chtěli jsme vyzkoušet naše záložní operační stanoviště, jeho fungování i podmínky, za kterých by bylo možno tam přesunout personál tak, aby nebyl nijak narušen provoz linky tísňového volání,“ komentoval ředitel pardubické záchranky Pavel Svoboda.

Přípravy a testy byly záležitostí 6 měsíců a celý přesun zvládlo operační středisko za 18 minut. Dispečeři spustili připravené přesměrování telefonů a nasedli do sanitky, která je pod majákem převezla do Chrudimi. „Přímo za cesty tam dispečeři vyřídili ze sanitky dvě výzvy na linku 155, v Chrudimi pak další dvě a další také zpáteční cestou. Systém tedy fungoval na výbornou, takže teď víme, že v případě jakýchkoliv problémů jsme schopni zajistit fungování linky 155 i ze záložního stanoviště,“ doplnil Svoboda.

Pardubická záchranka je v současné době jediná, která má pro případ nouzového stavu vytvořeno přímo náhradní plnohodnotné pracoviště. „Záložní pracoviště jsme vybavili z prostředků, které se podařilo ušetřit. Ačkoliv investice byla v řádech statisíců, stačili jsme na to vlastními silami a nemuseli o dotaci žádat ani Pardubický kraj,“ uzavřel Svoboda.