Vedení města i policie se shodují, že se zákazem tranzitního průjezdu těžké dopravy se situace ve městě zlepšila k lepšímu. „Místo několika set kamionů za hodinu projede nyní jen několik hříšníků. Je těžko pochopitelné, že má někdo drzost projet ve směru od D11 několik zákazových značek,“ řekl místostarosta Lázní Bohdaneč Josef Štěpanovský.
Méně hluku a vyšší bezpečnost
Městská policie problematický úsek stále kontroluje. „K dnešnímu dni uložili strážníci Městské policie na pokutách již více než 630 tisíc korun právě za přestupek porušení dopravního značení. V prvních týdnech strážníci projednávali v průměru 50 nákladních vozidel denně,“ sdělil vrchní strážník Městské policie Lázně Bohdaneč Petr Mikulenka.
Desítky dalších kamionů projížděly bez trestu dál. Na vině je především nedostatek strážníků i místa k zastavení. „Musím zdůraznit, že účelem zákazu není vybírání pokut, ale zvýšení bezpečnosti ve městě a dalších obcích, celková výše uložených pokut pouze vypovídá o důslednost Městské policie,“ upozornil starosta města Vladimír Šebek.
Psali jsme dříve
Vozidla nad dvanáct tun městem stále projíždějí
Dříve městem projížděly dva tisíce kamionů denně, nyní jich znatelně ubylo. „Situace v Lázních Bohdanči je klidnější, v průměru zastavujeme do 25 nákladních vozidel denně, z čehož třetina řidičů těchto vozidel na silnici pro platné výjimky patří a přestupku se nedopouští ,“ dodal Mikulenka. Nejčastěji se přestupků dopouštějí cizinci. „Jde především o přestupky zahraničních řidičů z Litvy, Ukrajiny, Polska, Ruska nebo Itálie,“ informoval Mikulenka. Řidičům za porušení dopravního značení hrozí na místě pokuta do dvou tisíc korun.
Zlepšení situace bylo podle některých občanů jen dočasné. „Úbytek kamionů na nově přečíslované silnici 211 byl opravdu znatelný. Bohužel časem, jak už nejsou kontroly Městské policie tak časté, provoz kamionů na silnici opět narůstá. Především ve směru od dálnice D11, kde dodržování zákazu vjezdu nikdo nekontroluje. Státní policie zde byla vidět pouze jednou,“ řekl obyvatel obce, který si nepřál být jmenován. Obyvatelé okolních obcí upozorňují, nejen na porušování zákazu, ale i na kamiony, které obce využívají jako parkoviště. „Řidiči kamiónů v noci parkují a přespávají na parkovišti u autobusové zastávky a požární nádrže ve Volči. Teď v zimě je to o to ještě nepříjemnější, neboť mají celou noc puštěné naftové topení,“ postěžoval si obyvatel obce Voleč, jehož jméno redakce zná.
Zákaz tranzitu nad dvanáct tun platí od okružní křižovatky na náměstí až k D11. Přesto že, město vidí změny v dopravě jako největších úspěch, kterého se za poslední roky podařilo v Lázních Bohdaneč dosáhnout, snahy nejsou u konce. Vedení města si přeje, aby byl zákaz umístěn i od Pardubic, kde je podmínkou vybudování velké křižovatky u Rybitví.
„Věříme, že se Pardubickému kraji podaří co nejdříve vybudovat okružní křižovatku v Rybitví a zákaz se posune až tam, jak bylo původním záměrem, a nastane ještě větší zklidnění dopravy v jediném lázeňském městě Pardubického kraje,“ popsal budoucí plány Štěpanovský. Zastupitelé kraje nyní jednají o stavbě kruhové křižovatky. „Do budoucna plánujeme pustit kamiony pouze před Rybitví a do průmyslové zóny v Pardubicích, která je mezi obcí Rybitví a Pardubicemi,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.