Před tímto dilematem nyní stojí společnost Oredo, která v Královéhradeckém a Pardubickém kraji organizuje veřejnou dopravu. Postoj soukromých dopravců je přitom jasný: Za dosavadní ceny už dál jezdit nejde.

„Je to velký problém. Růst cen nafty vidíme, ale musíme si nejdřív nechat od Oreda udělat rozbor nákladů. Problémem je i chystané desetiprocentní zvýšení DPH. Aby se pak nestalo, že nám lidé přestanou autobusy jezdit a přesedlají do aut,“ řekl vedoucí odboru dopravy pardubického krajského úřadu Ladislav Umbraun.

„Už teď je to hodně na hraně. Zdražení je až poslední možností, vždy se to projeví odlivem cestujících,“ přisvědčil jednatel Oreda Vladimír Záleský.

Kraje by například na zajištění dopravní obslužnosti mohly dopravcům zvýšit dotaci, aby zdražení nafty nemuseli platit cestující. Jenže rozpočty krajů už jsou schválené a beztak napjaté.

Samotní dopravci moc pák nemají. „Jezdíme podle tarifu určeného krajem. Sami se snažíme s jeho úředníky sjednat schůzku, současný stav je neúnosný,“ řekl Jindřich Poláček, ředitel firmy Veolia Transport, jednoho z největších autobusových dopravců ve východních Čechách.