Skokové navýšení cen energií může v některých městech ohrozit provoz městské hromadné dopravy. To je prozatím nejhorší scénář. Podle členů sdružení dopravních podniků České republiky existují tři možnosti řešení – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze stran měst.

Energie je fixovaná na třetině ceny

„Chod Dopravního podniku města Pardubic ale v tuto chvíli zdražování energií zásadně neovlivňuje. Věříme, že naši dodavatelé zemního plynu a energie dostojí smlouvám, které jsou uzavřeny až do konce roku 2022 a energie od nich nakupovaná je fixovaná na třetinových cenách současných cen,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Pardubic Jitka Malinská. Zdražování jízdného tak pardubický podnik neplánuje.

Městské dopravní podniky zapojené do sdružení o tomto aktuálním problému diskutují v rámci jednání odborných skupin. „Právě v těchto situacích se ukazuje, jak je partnerství v zájmovém sdružení pro jednotlivé členy přínosné, protože si můžou vyměnit cenné zkušenosti a inspirovat se navzájem. Příští rok je pro dopravní podniky z pohledu hospodaření prozatím velkou neznámou,“ řekl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán.

Podle některých místních není lokalita pro útulek vhodná. Nakonec s nimi souhlasili i zastupitelé.
Bylo to těsné, ale útulek na Dukle nebude. Město prověří další dvě lokality

Ceny několikrát překonaly rekord

Pardubáci si za MHD museli připlatit od září letošního roku. Tehdy městská hromadná doprava zdražovala po čtyřech letech. „Od roku 2017 se ceny neupravovaly, přitom naše náklady kvůli rostoucím mzdám, dražším pohonným hmotám, ale i inflaci rostou. V rozpočtu je to velmi znát, proto potřebujeme část nákladů přenést na cestující,“ před časem vysvětlil zdražování ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

Nejvíce podražily papírové jízdenky. Základní jízdenka do zóny I od 1. září vyjde místo 16 korun na 19 korun. Roční „lítačka“ naopak zlevnila.

Pardubický kraj chce nechat opravit  historický Dům u Jonáše. Na unikátním domě mají restaurátoři opravit fasády, okna a dveře
Pardubický kraj plánuje opravu jedné z nejcennějších památek Pardubic

Velké finanční ztráty zdražování energie způsobí především větším městům. V Brně a Ostravě znamená zvýšení cen energií v příštím roce nárůst nákladů o více než 250 milionů korun. „Od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy,“ řekl generální ředitel pražského Dopravního podniku Petr Witowski.

Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu, případně metro, je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. „Za elektřinu budeme příští rok platit o cca 60 procent více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun“ vysvětlil Petr Witowski.