Pardubický spolek historie železniční dopravy

Pardubický spolek historie železniční dopravy vznikl v roce 1990. O Železniční muzeum v Rosicích nad Labem se stará už od roku 1999. Spolek pravidelně prezentuje historické artefakty připomínající železniční historii a historii městské dopravy v Pardubickém kraje.

V uplynulých třech letech práci nadšenců v Rosicích nad Labem zbrzdily stavební práce na železnici i vandalové, kteří poničili část vybavení. Muzeum citelně zasáhla stavba zdvoukolejnění trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, když tu dělníci dva a půl roku pracovali na modernizaci další části tratě mezi krajskými městy. Stavba začala v květnu 2021, železničáři, kromě druhé koleje, na trati upravili také bezbariérové nástupiště a podchod v Rosicích. Práce ale ovlivnily také provoz železničního muzea, které chce nyní opravit svou budovu a přilehlý areál. Kromě toho, že tu chtějí mít prostor alespoň v obdobném stavu, v jakém byl před přestavbou nádraží, spolek chce rozšířit a vylepšit expozice.

Plány mají zdejší opatrovníci historických strojů velké. Spolek se mimo jiné chystá zřídit vlečku jako místo k prezentaci historických vozidel.

Zdroj: Správa železnic

„Stavební práce nás vrátily o patnáct let zpátky. Za své vzala modelová železnice, kde jsme vozili děti, některé vybavení nám poničili vandalové. Plocha, která se nachází pod nadjezdem, by nám pomohla s rozvojem. Máme připravený projekt na vlečku s halou, kde bychom garážovali nejcennější stroje, další by potom mohly stát pod nadjezdem a byly by chráněné před vlivy počasí,“ přiblížil plány jednatel muzea Oldřich Čížek.

Místo pro nadšence i školy

Podle iniciátorů by v Rosicích mohlo vzniknout unikátní místo otevřené veřejnosti, kde by si na své přišli všichni milovníci vlaků. Do areálu by se měla vrátit také v minulosti hojně navštěvovaná modelová železnice s možností svezení, která byla ve své době, a byla by jí i dnes, druhou nejdelší veřejně přístupnou v České republice.

Místo má být zaměřené také na vzdělávací činnost. V plánu je například navázat plnohodnotnou spolupráci se školami a zvýšit zájem mladé generace o práci v oboru veřejné dopravy.

Areál pardubických Kávovin, březen 2024
Místo Kávovin byty a obchody za 2 miliardy. Zašlý areál mění majitele

Projekt chce podpořit i Pardubický kraj, který už oslovil České dráhy.

„Oslovili jsme České dráhy se žádostí o odkoupení pozemku, které by muzeum mohlo využívat a získat tak stabilní plochu pro svůj rozvoj. Vzhledem k situaci, která kvůli zdvoukolejnění trati a přestavbě nádraží vznikla, byl provoz omezený,“ potvrdil náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš s tím, že kraj by mohl muzeum pomoci se získáváním dotací. „Spolek má připravený projekt, v procesu je stavební řízení. My s ním budeme spolupracovat tak, aby mohlo vzniknout unikátní místo, které přinese nejen zábavu, ale také poznání a bude zvyšovat zájem o technické profese v Pardubickém kraji,“ dodal Kortyš.

Jízdy historického motoráčku

Milovníci železniční historie a výletů nepřijdou ani o oblíbené jízdy v Hurvínkovi.

Železniční muzeum chce i nadále provozovat historické výletní vlaky za turisticky zajímavými cíli po celém kraji, včetně možného zajištění návazné dopravy historickými autobusy nebo i historickými trolejbusy v Pardubicích.

Veřejné jednání k Wonkově mostu v Pardubicích
Wonkův most se brzy dočká opravy. Od června začne dopravní omezení

„V plánu máme také pravidelné zpestření akcí na Pardubickém závodišti, nabídka dopravy z hlavního nádraží v Pardubicích na zastávku Pardubice závodiště historickými vozidly, například při příležitosti Velké pardubické,“ dodal Čížek z Pardubického spolku historie železniční dopravy.

Sezona se rozjede už 29. března. Zájemci se tak už mohou těšit na konec března, kdy spolek pořádá velikonoční vlak do Borohrádku nebo pardubický velikonoční trolejbus.