VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V horku pijte i bez pocitu žízně

VÝCHODNÍ ČECHY - Voda je nedělitelnou součástí těl organismů, nevyjímaje člověka. Voda jako hlavní složka vnitřního prostředí organismu je současně rozpouštědlem, transportním médiem a chladicí kapalinou. Celkové množství vody v organismu je mezi 53 až 73 procenty tělesné hmotnosti.

19.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Pitný režim, tedy pravidelný přísun tekutin během dne, bychom neměli podceňovat v žádném ročním období.

Hlavně v letních měsících s rostoucími denními teplotami se zvyšuje spotřeba vody v našem těle. Zejména dochází ke zvýšení ztrát vody formou potu. Pocení je totiž základní mechanismus našeho těla, který zabraňuje přehřátí organismu.

V našich klimatických podmínkách při minimální tělesné aktivitě se denní ztráty vody pohybují okolo dvou litrů vody. Z tohoto množství během letního teplého dne ztratíme v klidu asi půl litru jenom potem.

Znamená to, že za den, ve kterém nijak nesportujeme, bychom měli vypít minimálně okolo dvou litrů tekutin. Když vypijeme více, tak se vůbec nic neděje.

Potřebné množství tekutin ovlivňuje i jídelníček. Jestliže je jeho základem zelenina, ovoce a mléčné výrobky, může být příjem tekutin formou nápojů o něco nižší.

Barva moči

Pokud chceme orientačně zjistit, zda přijímáme dostatečné množství tekutin, stačí běžně sledovat, jaké množství a zbarvení moči z těla odchází. Když má moč tmavou barvu, je to jedna ze známek nedostatečného zásobení tekutinami.

Když během dne letní dovolené zařadíme nějakou sportovní aktivitu, tak také musíme počítat s většími ztrátami vody pocením a musíme tedy i více vody doplnit.

Zejména pří déletrvajících sportovních aktivitách jako je turistika, jogging, cyklistika a třeba i vodácké sporty, nesmíme zapomínat v létě průběžně doplňovat tekutiny. Pít bychom měli nejenom v letních měsících průběžně po celý den. To znamená mít neustále při sobě třeba láhev s minerální vodou a po menších dávkách popíjet.

Když totiž do sebe vpravíme najednou velké množství tekutin, tak zbytečně zatěžujeme zejména ledviny a voda se v těle nezužitkuje dokonalým způsobem.

Tedy platí pravidlo pít méně a často. A to i když sedíme ve vyhřáté kanceláři nebo zdoláváme desítky kilometrů na kole. Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme pocit žízně.

Pijte u vody

Vypravíme-li se na vysněnou dovolenou do jižních či tropických oblastí, měli bychom v těchto klimatických podmínkách s vyššími teplotami a vyšší vlhkostí vzduchu počítat i s většími dávkami tekutin během dne než jen dva litry denně.

Rozhodně neplatí pravidlo, že když se koupeme či plaveme v bazénu, tak nemusíme pít.

I když vody kolem nás je hodně, tak do těla se nedostává a i při plavání se tělo zahřívá a totéž platí, když své tělo vystavujeme slunečním paprskům na pláži či na koupališti.

19.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Ilustrační foto

Po sestupu přichází rána kladivem do hlavy...

Krajská muzea a galerie nakoupí díla za více než pět milionů korun

Pardubický kraj – Umělecká díla a předměty za více než pět milionů korun přibudou letos do sbírek krajských muzeí a galerie.

Reprízu finále rozsekly až nájezdy. Radoval se mistr

Přelouč – Návrat v čase… Přesněji řečeno do finálového dne 31. ročníku Přeloučské hokejbalové ligy. V souboji o zlato Cepy zdolaly Kenyu a třetí místo braly Břehy.

Řehounek rezignuje na post náměstka

Pardubice – Jan Řehounek (ANO) se rozhodl rezignovat na pozici náměstka primátora, aby se mohl naplno věnovat funkci poslance.

Pardubičky? Obrana jako řešeto. Jinak vše při starém

/FOTBALOVÁ HODNOCENÍ/ Evergreen. Význam tohoto cizího slova zní takto: stará, stále populární a oblíbená písnička. Jenže v případě SK Pardubičky se jedná sice o stálou, ovšem nepopulární písničku. Stejně jako v předchozích letech, a je jedno jestli v krajském přeboru nebo nynější I. A třídě okupuje příčky ve spodní polovině tabulky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT