Zástupci radnice a petičníci se přou o podobu zhruba půlkilometrového úseku. Proti zrušení parkovacích stání se ohradili především obchodníci a majitelé nemovitostí z třídy 17. listopadu.

„My jako podnikatelé potřebujeme místa pro zásobování našich obchodů,“ uvedl Jan Svoboda, který stál za peticí. Petenti prozatím získali čas.

„Bohužel na jednání zastupitelstva neprošel návrh opatření ke zvýšení bezpečnosti na ulici 17. listopadu. Rozhodlo o tom hlavně hnutí ANO, které návrh náměstka primátora Petra Kvaše a zastupitele Vojtěcha Jirsy nepodpořilo,“ sdělil pardubický radní Vít Ulrych, podle kterého navrhovaná opatření měla pomoci dynamice dopravy.

U zastupitelů neprošel ani návrh na snížení rychlosti na třicet kilometrů v hodině nebo úplné zrušení přechodů.

Psali jsme:

Město se rozhodlo prozatím vytvořit cyklopruhy v úseku od Smilovy ulice k podjezdu. Reaguje tím na novelu silničního zákona. „Z pohledu bezpečnosti je to asi nejhorší ulice v Pardubicích,“ řekl pardubický zastupitel a bývalý městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.

Provoz na ulici 17. listopadu

Třídou 17. listopadu projede denně 16 tisíc aut, 2 000 cyklistů a více než 600 vozů městské hromadné dopravy.

Za posledních 15 let se tam stalo 80 nehod. Každý rok se na místě zraní průměrně pět lidí.

Plánovanou úpravu frekventované silnice komplikuje i to, že od ledna 2022 platí novela, která vyžaduje, aby auta cyklistu objížděla ve vzdálenosti minimálně metr a půl. „To může znamenat jízdu za cyklistou i několik kilometrů,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Tím na úzké ulici 17. listopadu vznikne další problém. „Tato komunikace ve městě nemá obdoby, co se počtu aut, vozů MHD a cyklistů týče. Vzniká tam největší souběh v Pardubicích,“ popsal náměstek primátora Petr Kvaš. Předjíždění v běžném provozu na této dopravní tepně nebude možné.

Pardubickou třídou by se zastupitelé měli zabývat znovu v únoru a březnu. „Doufám, že do té doby začnou více jezdit cyklisté a uvidíme praktické dopady novely o 1,5 metru,“ připomněl Kvaš.

Novela zákona

Jednou z legislativních novinek roku 2022 je zakotvení minimálního bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla a cyklisty nejméně 1,5 metru.

V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty snížena na nejméně 1 metr. Řidičům, kteří nebudou respektovat a dodržovat minimální odstup při předjíždění, hrozí pokuta dva tisíce korun.

close Provoz na ulici 17. listopaduTřídou 17. listopadu projede denně 16 tisíc aut, 2 000 cyklistů a více než 600 vozů městské hromadné dopravy. info Zdroj: Deník/Nikola Remešová zoom_in Provoz na ulici 17. listopaduTřídou 17. listopadu projede denně 16 tisíc aut, 2 000 cyklistů a více než 600 vozů městské hromadné dopravy.

Zastupitelé se na konečné podobě ulice neshodli. Proto bude město dál hledat vyhovující řešení. Prověřovat se má nápad přechodu bez dělícího ostrůvku nebo možnost zřízení semaforů. Jednou z možností stále zůstává i úplné zrušení parkování po obou stranách silnice. „Připravím projektovou dokumentaci tak, jak mě zastupitelstvo určilo a samozřejmě, že jízdní pruhy pro cyklisty budou v řešení zachovány. Ve hře je stále i původní varianta úprav,“ informoval Kvaš.

Zastupitelé prozatím rozdělili ulici na dvě části, Jih a Sever, kdy dělící rovinu tvoří křižovatka s ulicí Smilova. Dále budou politici o úsecích hlasovat zvlášť. „Předpokládám, že jižní část zastupitelstvem projde a severní bude nadále problematická,“ uzavřel Kvaš.