Podle plánu Generálního finančního ředitelství by se měly od příštího roku rušit malé pobočky finančních úřadů, kde dnes pracuje většinou méně než jedenáct lidí.

Fungování úřadů je prý neefektivní

„Jejich fungování je neefektivní a představuje finanční i organizační zátěž," zní z Generálního finančního ředitelství, které zaměstnance propouštět nechce. „Přesunuli bychom je na jiná pracoviště," říká záměr Generálního finančního ředitelství.

V době zvýšeného náporu podávání daňových přiznání k dani z nemovitosti a k dani z příjmů však prý bude výběr zajištěn na kontaktních místech přímo v obcích, kde bude pobočka zrušena.

Tento návrh se však nelíbí ani přeloučské starostce Ireně Burešové. Podle ní dojde k narušení sjednoceného výkonu veřejné správy. „Trochu nerozumím tomu, proč by mělo být Územní pracoviště finančního úřadu v Přelouči zrušeno jako jediné v Pardubickém kraji. Podívala jsem se na nejbližšího souseda, a to jsou Holice. Tam by pobočka měla zůstat. Přitom tamní finanční úřad tam vykonává správu pouze pro patnáct obcí. Na rozdíl od Přelouče, kde je obcí dvaačtyřicet," nechala se slyšet starostka Přelouče Irena Burešová.

Proti rušení malých finančních úřadů razantně vystoupili také senátoři. Plán na zrušení třiadvaceti územních pracovišť finančních úřadů po celé České republice je podle nich chybný a nesystémový.

„Veřejná služba se lidem vzdaluje"

„Místo toho, aby se veřejná služba občanovi přibližovala, tak se mu vzdaluje. Důvodem je to, že vláda navrhuje čím dál složitější daňový řád. Tím pádem finanční úřady, aby to zvládly, se musí centralizovat a přenáší náklady na občany," poznamenal Miloš Vystrčil (ODS), šéf senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.

Senátoři jednomyslně odmítli přenášení další administrativní zátěže na občany, kteří by museli na úřad dojíždět do jiných měst. Zároveň doporučili, aby návrh na zrušení poboček finanční ředitelství zrušilo a nejdříve předložilo k projednání koncepci finanční správy. Ta je údajně připravena, ale zatím nebyla zveřejněna.

„O návrhu se nyní diskutuje," reagoval šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, který ho však v tuto chvíli měnit nějak zásadně nechce. „Počkáme na diskuzi a uvidíme, co z připomínkového řízení vzejde," dodal šéf finančního ředitelství.

Pokud by však starostové a senátoři s kritikou uspěli, znamenalo by to, že by se územní pracoviště včetně toho přeloučského nerušila.

Finanční správa momentálně po celé České republice provozuje 201 územních pracovišť finančních úřadů. Z toho 98 jich je takzvaných řídících, 103 pracovišť je jim podřízených. Právě 23 z nich by mělo být od příštího roku zrušeno.