Vyhrazené pruhy pro hromadnou dopravu, taxi a záchranáře. Právě v pondělí se bude rozhodovat o jejich osudu. Zůstanou v Pardubicích i nadále nebo ne? Stejně jako dělí silnice, dělí i názory obyvatel. Mají své odpůrce i příznivce.

Z praktických důvodů se na stranu pruhů staví ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Víc než obvykle

„Důvodem je, že aut v Pardubicích je teď víc než standardně bývá, a to z důvodu uzavírek v okolí města a ve městě. Je vidět, že osmdesát procent aut z Palackého odbočuje napravo na Chrudim, jak se snaží objíždět semafor na Hlaváčově ulici přes centrum.

Další uzavírka
Dnes (v pondělí) má začít další etapa prací na obchvatu Chrudimi, která si vyžádá uzavření provozu na silnici I/37 v obou směrech. Auta pojedou po objížďce. Dá se předpokládat, že toto opatření už tak zoufalou dopravní situaci v Pardubicích ještě zhorší. Uzavírka hlavního tahu mezi Pardubicemi a Chrudimí má trvat do 2. listopadu.

Uzavírka v Sakařově ulici je další problém, který tvoří fronty od Dubiny směrem do centra v Bubeníkově ulici. Určitě tomu nepřispěje ani uzavírka na Paramu, kde řidiči mají pocit, že z Hradce se nedostanou na Chrudim a sjíždějí do centra Pardubic. Je otázkou, zda uzavírka v Dražkovicích kvůli obchvatu Chrudimi nepřispěje k dalším zácpám. Navíc se právě dnes má silnice I/37 kvůli napojení obchvatu Chrudimi zavřít na dva týdny," vypočítává komplikace.

Centrum nezvládá

Toto vše přikrmilo problém, který mají Pardubice poslední roky. Kapacita zdejších silnic počet aut prostě nezvládá.

Zdánlivé řešení

„Budu se snažit přesvědčit pardubické radní o odložení záměru zrušit vyhrazené pruhy, a to do doby, než skončí uzavírky v ulicích Hlaváčova a Sakařova a v Dražkovicích. Myslím, že ve městě teď dělá největší paseku právě Hlaváčova. Jestli rada rozhodne o dočasném zrušení pruhů na Sukově třídě, vznikne spíše zmatek. Jen se stane to, že přestane fungovat hromadná doprava," říká Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubice a dodává:

„Zdánlivý pohled je takový, že vymístěním pruhů ze Sukovy třídy se doprava rozjede. Povede to ale jen k tomu, že se Sukova třída naplní auty," varuje Pelikán.

„Bohužel kapacita křižovatky u Tipsport areny umožňuje vpustit na Sukovku více aut, než jich je pak schopno odjet. To neříkám z pohledu městské hromadné dopravy. Tohle pozná každý odborník na dopravu," doplňuje Tomáš Pelikán.

Řády se hroutí

Dopravní podnik města Pardubic se kvůli přetíženosti dopravy v centru potýká s problémem zpoždění, která narůstají do desítek minut.

Totální kolaps zažily jízdní řády v Pardubicích například minulé úterý, kdy odpolední špička hromadnou dopravu zastavila po celém městě.

Problém se ale projevuje ve špičkách pravidelně. Ty v Pardubicích nastávají ráno mezi sedmou hodinou do čtvrt na devět a odpoledne mezi půl čtvrtou a půl pátou.

„V těchto časech nám zpoždění na všech linkách začíná růst v lepším případě na dvacet minut a v těch nejvyšších na pětačtyřicet. Od hlavního nádraží je podle jízdního řádu na Masarykovo náměstí jízdní doba pět minut. Realita dnešních dní ve špičce je ale 20. Nejhorší na tom je, že jízdní doby špička nabourá ještě na dvě další hodiny. Díky pruhům jsme pak alespoň schopni několik minut dohnat," uzavírá Pelikán.